1. półrocze roku szkolnego 2021/2022
Jednym z podstawowych warunków udziału w wolontariacie jest decyzja o przystąpieniu do niego nie wynikająca z potrzeby wypełnienia braku w swoim życiu, bądź chęci odwrócenia myśli od trudnej osobistej rzeczywistości, lecz ze świadomego wyboru podzielenia się z pełni swojego czasu, chęci i możliwości na rzecz innych.
Po roku szkolnym 2020/2021, w większości spędzonym przez młodzież w trybie pracy zdalnej, naturalnym okazało się w pierwszej mierze regenerowanie zasobów psychicznych uczniów, wdrażanie do wysiłku nauki stacjonarnej, przywracanie umiejętności budowania relacji społecznych, często też przełamywania lęków. Dlatego też potrzebny był uczniom czas, by zapełnić oczywiste braki i deficyty, skoncentrować się w pierwszej mierze na wspieraniu się nawzajem w społeczności szkolnej, by przejść powoli do działań wolontariackich, a co dopiero wykraczających poza środowisko szkolne.
Wysiłek nauczycieli włożony w inspirowanie do wzajemnej pomocy sobie uczniom jest nie do ujęcia w jakiekolwiek statystyki za 1. półrocze roku szkolnego 2021/2022. Tym bardziej należy podkreślić, na tle inicjowanych dopiero działań, jak nawiązanie współpracy ze Stowarzyszeniem “Pomocna dłoń” w Cieszynie, czy z Fundacją “Pro Vitae” w Dębowcu, “raczkującego” wolontariatu na rzecz młodzieży czy bibliotecznego, przede wszystkim ogromną charytatywność uczniów i nauczycieli, której efekt, w postaci darów rzeczowych, trafił do środowiska lokalnego – “Świąteczna paczka dla seniora” oraz” Szlachetna paczka Osucha, Kopera i Szybina”, jak i za granicę – “Prezent pod choinkę”.
2. półrocze roku szkolnego 2021/2022
W drugim półroczu rzeczywistość przyniosła wyzwanie, jakiego się nikt nie spodziewał, wojnę w Ukrainie.
Społeczność szkolna solidaryzowała się i pomagała w ramach akcji #solidarnizUkrainą poprzez
- zbiórki charytatywne materialne – trafiły m. in. do Polskiej Akcji Humanitarnej, Fundacji Fascynujący Świat Dziecka w Ustroniu, Wojewódzkiego Centrum Pediatrii “Kubalonka” w Istebnej, OSP Mnisztwo i wielu innych;
- pomoc logistyczna w punktach pomocowych, m. in. w Cieszynie;
- pomoc w adaptacji uczniów z Ukrainy w naszym liceum;
- wolontariat na rzecz dzieci osób uchodźczych, w tym w Domu Narodowym w Cieszynie.
Wielu rodzajów pomocy nie sposób wyliczyć, działy się z potrzeby serca – pomoc finansowa, otwarcie domów, zapełnianie czasu wolnego osób uchodźczych, zapraszanie na święta, pośredniczenie w wyszukiwaniu pracy, udostępnianie informacji i linków, gesty solidarności – kierowane empatią wobec niespodziewanej sytuacji, jak i szukaniem motywacji w przedłużającym się stanie wojny oraz mierzyły się z zetknięciem – czasem po raz pierwszy – z ważnością zasady pomagania w ratownictwie, jak i wolontariacie – “jeśli chcesz pomóc innym, nie zapominaj o sobie, zadbaj o siebie tak, żebyś ty nie musiał być ratowany”.
Ponadto w szkole zorganizowano charytatywne projekty “Skarbonka diakonii na rzecz dzieci i dorosłych z niepełnosprawnościami” i “Słonecznik dla Seniora”.
Uczniowie angażowali się w wolontariat jak i udział w charytatywnym biegu górskim “Salamandra Ultra Trail”, sztafecie rowerowej 24h wokół Jeziora Czerniańskiego oraz maratonie pływackim ”Pływaj z dzieciakami dla dzieciaków” cieszyńskiego hospicjum.
Sporządziła Romana Szmidt- Król